Μαθησιακές δυσκολίες: Έννοια, χαρακτηριστικά και αντιμετώπιση

29 Ιανουαρίου 2011

Εισαγωγικά Οι μαθησιακές δυσκολίες απασχολούν ένα σημαντικό ποσοστό μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών. Ψ Αν ενα παιδί απ' το σπίτι δεν έχει αποκτήσει τα εφόδια γι' αυτό το άνοιγμα,αν είναι δέσμιο από πολυποίκιλες αναστολές στον οικογενειακό χώρο,τότε θα εκδηλώσει (άμεσα ή έμμεσα) τη δυσφορία του.Κι αυτή η δυσφορία θα εκδηλωθεί σε τρεις βασικούς τομείς: Στη μάθηση, στη συμπεριφορά του και στην ψυχοσωματική του υγεία. Συνήθως, οι μαθησιακές δυσκολίες συνυπάρχουν με συναισθηματικά και κοινωνικά προβλήματα. Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στην κατανόηση και παραγωγή γραπτού λόγου, στην κατάκτηση της αναγνωστικής δεξιότητας για ορθογραφημένη γραφή, στην κατανόηση μαθηματικών εννοιών, δημιουργούν γνωστικές ελλείψεις, τις περισσότερες φορές αυξημένο άγχος, μειωμένη αυτοεκτίμηση, έλλειψη κινήτρων και προβλήματα στις κοινωνικές τους σχέσεις. Η ενημέρωση των εκπαιδευτικών για την έννοια και τη φύση των μαθησιακών δυσκολιών, την έγκαιρη εντόπιση και αναγνώρισή τους και την εκπαιδευτική αξιολόγηση, θα βοηθήσει αυτούς στην κατάρτιση εξατομικευμένων προγραμμάτων παρέμβασης. 1. Τι είναι οι μαθησιακές δυσκολίες Οι μ.δ. είναι ένας όρος που αναφέρεται σε μια ανομοιογενή ομάδα, οι οποίες εκδηλώνονται με σημαντικές δυσκολίες στην πρόσκτηση και χρήση ικανοτήτων ακρόασης, ομιλίας, ανάγνωσης, γραφής, συλλογισμού ή μαθηματικών ικανοτήτων. Οι διαταραχές αυτές είναι εγγενείς στο άτομο και αποδίδονται σε δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος και μπορεί να υπάρχουν σε όλη τη διάρκεια της ζωής. Προβλήματα σε συμπεριφορές αυτοελέγχου, κοινωνικής αντίληψης και κοινωνικής αλληλεπίδρασης μπορεί να συνυπάρχουν με Μαθησιακές δυσκολίες, αλλά δεν συνιστούν από μόνα τους Μαθησιακές Δυσκολίες. Αν και οι μ.δ. μπορεί να εμφανίζονται μαζί με άλλες καταστάσεις μειονεξίας (π.χ. αισθητηριακή βλάβη, νοητική καθυστέρηση, συναισθηματική διαταραχή) ή με εξωτερικές επιδράσεις, όπως οι πολιτισμικές διαφορές, η ανεπαρκής διδασκαλία ή ακατάλληλη διδασκαλία, δεν είναι το άμεσο αποτέλεσμα αυτών των επιδράσεων (Hammill, 1990). 2. Χαρακτηριστικά παιδιών με μ.δ. Τα χαρακτηριστικά των παιδιών με μ.δ. είναι δυσκολίες: α) Δυσκολίες στην οπτική και ακουστική αντίληψη β) Δυσκολίες στην επιλεκτική προσοχή γ) Δυσκολίες στην ανάπτυξη μεταγνωστικών τεχνικών δ) Δυσκολίες στις σχέσεις με τους συνομηλίκους Οι δυσκολίες στην οπτική και ακουστική αντίληψη αναφέρονται: • Στην αντίληψη σχέσεων χώρου • Στην οπτική διάκριση • Στην οπτική ολοκλήρωση παραστάσεων • Στην οπτική μνήμη • Στις οπτικές ακολουθίες • Στη δυσκολία αντίληψης της σχέσης όλου - μέρους • Στη φωνολογική συνειδητότητα • Στην ακουστική διάκριση • Στην ακουστική μνήμη • Στις ακουστικές ακολουθίες • Στην ακουστική σύνθεση Οι δυσκολίες των μαθητών με μ.δ. εκτείνονται σε όλα τα μέρη της μνημονικής διαδικασίας. Τα προβλήματα εντοπίζονται στην επιλεκτική προσοχή, στη ανάπτυξη μεταγνωστικών δεξιοτήτων, στην αναγνώριση των απαιτήσεων του έργου, στην επιλογή και εφαρμογή στρατηγικών για τη επίλυση προβλημάτων, στην παρακολούθηση και ρύθμιση της απόδοσης, στην αξιολόγηση των αποτελεσμάτων, στην ανάπτυξη εσωτερικών κινήτρων, καθώς και στις σχέσεις με τους συνομηλίκους τους. 3. Είδη δυσκολιών μάθησης Οι κυριότερες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι η δυσαναγνωσία, δυσγραφία, δυσορθογραφία, δυσαριθησία και δυσλεξία. 3.1. Δυσαναγνωσία Χαρακτηριστικά της δυσαναγνωσίας είναι: 1. Δυσκολίες στην αποκωδικοποίηση (κομπιαστή ανάγνωση) 2. Λάθη (αντικαταστάσεις, παραλήψεις, αντιμεταθέσεις) 3. Αντικαταστάσεις λέξεων Στο γραπτό λόγο:  Άσχημος γραφικός χαρακτήρας  Απλές προτάσεις, παραλήψεις σημείων στίξης,  Απουσιάζουν συνήθως πρόλογος και επίλογος  Μικρή έκταση κειμένου  Πολλά ορθογραφικά λάθη  Άσχημη εικόνα γραπτού Η Δυσγραφία αναφέρεται στις δυσκολίες της γραφής: άσχημος γραφικός χαρακτήρας, δυσκολία κατανόησης του γραπτού λόγου. 3.2.Δυσορθογραφία  Ελλιπή φωνολογική επεξεργασία  Δυσκολία τήρησης των γραμματικών κανόνων  Δυσκολία ανάλυσης μιας λέξης στα συνθετικά της  Δυσκολία εφαρμογής ορθογραφίας 3.3.Δυσαριθμησία Δυσαριθμησία είναι η δυσκολία στην εκμάθηση των μαθηματικών εννοιών και δεξιοτήτων παρά την απουσία εμφανούς διαταραχής, όπως κάποιο σύνδρομο ή νοητική καθυστέρηση. Η δυσαριθμησία μπορεί να είναι α) αναπτυξιακή ή εξελικτική ή β) επίκτητη. Η αναπτυξιακή αναφέρεται συνήθως σε μαθητές σχολικής ηλικίας και οι δυσκολίες που παρουσιάζουν είναι δυσανάλογες του νοητικού τους επιπέδου. 3.5 Δυσλεξία Δυσλεξία σημαίνει εξελικτική δυσκολία στην επεξεργασία του γραπτού λόγου και κατά συνέπεια δυσκολία στην ανάγνωση δυσανάλογα επίμονη προς την ηλικία και το νοητικό δυναμικό του μαθητή και επίσης επίμονη αδυναμία στην εκμάθηση της Ορθογραφίας των λέξεων και στην αυτοματοπίηση της Ορθογραφικής ικανότητας ( Μαυρομάτη Δ., 1995) Δυσλεξία είναι η διαταραχή που παρουσιάζεται σε παιδιά τα οποία παρά τη φοίτησή του σε συνηθισμένες σχολικές τάξεις αποτυχαίνουν να αποκτήσουν τις γνωστικές δεξιότητες, τις γλωσσικές δεξιότητες που σχετίζονται με την ανάγνωση, τη γραφή και την ορθογραφία σε βαθμό ανάλογο με τις διανοητικές τους ικανότητες (Πόρποδας Κ. , 1993). 3.5.1.Αιτιολογικοί παράγοντες της δυσλεξίας  Οργανικοί (εγκεφαλική δυσλειτουργία)  Γενετικοί (βλάβες στον εγκεφαλικό φλοιό)  Περιβαλλοντικοί (επιτείνουν το πρόβλημα) 3.5.2.Μορφές δυλεξίας • επίκτητη και • η ειδική ή εξελικτική. 3.5.3.Χαρακτηριστικά της δυσλεξίας Δυσκολίες στην ανάγνωση Αργός ρυθμός ανάγνωσης. Διστακτική και συλλαβική ανάγνωση. Λάθη σε επίπεδο σύγχυσης βασικών αντιστοιχιών ήχων και γραπτών συμβόλων. Λάθη με οπτικές ομοιότητες γραμμάτων Παράλειψη, πρόσθεση, αντικατάσταση, αντιμετάθεση γραμμάτων συλλαβών ή και λέξεων. Ελλιπής κατανόηση του κειμένου Χάσιμο της σειράς του βιβλίου (Καρπαθίου, 1987, Πόρποδας, 1993, Μάρκου, 1996, Μπουρσιέ, 1996, Παντελιάδου, 2000) Δυσκολίες στη γραφή Πολλά ορθογραφικά λάθη. Παραλείψεις, προσθέσεις, αντιμεταθέσεις, αντικαταστάσεις γραμμάτων, συλλαβών, λέξεων. Καθρεφτική ανάγνωση. Κακογραφία, ακαταστασία, μουντζούρες στο γραπτό, αδικαιολόγητα κενά, κατάργηση των διαστημάτων, απουσία σημείων στίξης, απουσία κεφαλαίων ή παρεμβολή τους ανάμεσα στα μικρά. Δυσκολίες στα μαθηματικά Προβλήματα στην άμεση μνήμη όταν ενασχολούνται με αριθμητικές πράξεις Απώλεια θέσης ή σειράς στην πρόσθεση στηλών με αριθμούς. Μαθαίνουν με δυσκολία την προπαίδεια Δυσκολία με τη διάκριση αριστερού - δεξιού, μπορεί να επηρεάσει την ακρίβεια των υπολογισμών σε αριθμητικές πράξεις (Αγαλιώτης, 2004). 3.5.4.Θεωρητικές προσεγγίσεις της δυσλεξίας Η ανασκόπησης της βιβλιογραφίας αναδεικνύει πλήθος προσεγγίσεων που σχετίζονται με την αιτιολογία και τον τρόπο αντιμετώπισης. Ενδεικτικά αναφέρονται: Α) Η προσέγγιση του Hinshelwood:Πρωτοπόρος μελετητής της δυσλεξίας. Πίστευε ότι στη δυσλεξία εμπλέκεται ένα έλλειμμα οπτικής μνήμης. Β) Η προσέγγιση του Orton- Gillingham-Stillman: Ο Orton δίνει έμφαση στα οπτικά- ακουστικά και κιναισθητικά ερεθίσματα επίσης δίνει έμφαση στην ανάγνωση και στη φωνολογική απόδοση των οπτικά αναπαριστάμενων λέξεων. Γ) Η προσέγγιση Fernald: Η Fernald (1943) δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο κλίμα της τάξης και στην κιναισθητική μέθοδο Δ) Η προσέγγιση των Johnson and Myklebust: Μέθοδοι που συστήνονται είναι η συνθετική φωνητική μέθοδος ή η ακουστική ανάλυση και σύνδεση. Ε) Μέθοδος φωνητικής με χρήση χρωμάτων:Περιλαμβάνει φωνητική άσκηση με ενδείξεις χρωμάτων (Στασινός, 1999). 4. Σχολική ετοιμότητα Η σχολική ετοιμότητα αναφέρεται στη φάση προετοιμασίας του παιδιού να αποκτήσει γνώσεις και δεξιότητες και να διαμορφώσει στάσεις, οι οποίες θα βοηθήσουν να προσαρμοσθεί απρόσκοπτα στο σχολικό περιβάλλον και να ανταποκριθεί με επιτυχία στις απαιτήσεις του αναλυτικού προγράμματος. Αναφέρεται στη α) διανοητική, β) τη συναισθηματική, γ)την κοινωνική και τη γ) σωματική ετοιμότητα (ψυχικινητικότητα, κινητικές δεξιότητες) Ειδικότερα, η ετοιμότητα αναφέρεται: • Στον προφορικό λόγο: Ετοιμότητα στο λόγο σε επίπεδο φωνολογικό: διαφοροποίηση ήχων, παραγωγή φθόγγων, σύνδεση και παραγωγή λέξεων, σε επίπεδο σημασιολογικό: ανάπτυξη και χρήση βασικού λεξιλογίου, σε επίπεδο συντακτικό:σχηματισμός ολοκληρωμένων προτάσεων • Στην ψυχοκινητικότητα: εκτέλεση αδρών και λεπτών κινήσεων, προσανατολισμός στο χώρο, σωματογνωσία, πλευρίωση • Στις νοητικές ικανότητες:αντίληψη, μνήμη, προσοχή, συλλογισμός • Στη συναισθηματική οργάνωση: αυτοεκτίμηση, αποδοχή προβλημάτων, αυτοσυναίσθημα, ενδιαφέρον για μάθηση, συνεργασία με τους άλλους Η σχολική ετοιμότητα διερευνάται με τις λίστες ελέγχου βασικών δεξιοτήτων. Τα φύλλα καταγραφή του προγράμματος βοηθάνε στην καταγραφή των στόχων και την ανάλυσή τους σε επιμέρους βήματα. 5. Διάγνωση μ.δ. Η διάγνωση των μ.δ. πραγματοποιείται από τα Κέντρα Ψυχικής υγιεινής και από τα ΚΕΔΔΥ. Η αξιολόγηση γίνεται από διεπιστημονική ομάδα:ψυχολόγο, κοινωνική λειτουργό, λογοπεδικό, ειδική παιδαγωγός και παιδοψυχίατρο. Η διεπιστημονική ομάδα συντάσσει αξιολογική έκθεση η οποία αναφέρει τη διάγνωση και προτείνει ανάλογα προγράμματα παρέμβασης. Η παρέμβαση γίνεται από ειδικό παιδαγωγό, ο οποίος καταρτίζει το εξατομικευμένο πρόγραμμα του παιδιού σε συνεργασία με το παιδί, τον εκπαιδευτικό της γενικής τάξης και το γονέα. Η συνεργασία όλων είναι σημαντική και η ψυχολογική στήριξη του παιδιού θα συντελέσει σε καλύτερα αποτελέσματα. 6. Κατάρτιση προγράμματος παρέμβασης μ.δ. Τα προγράμματα που καταρτίζουν ειδικοί παιδαγωγοί ενδεικτικά περιλαμβάνουν: ασκήσεις κατάτμησης, συγκερασμού με εικόνες, με διάκριση ομοιοκαταληξίας, καλλιέργεια οπτικής και ακουστικής μνήμης, προσανατολισμού χώρου-χρόνου-αλληλουχίας, διδασκαλία γραμμάτων με πολυαισθητηριακές μεθόδους, συλλαβών, απλών (σύμφωνο - φωνήεν ), διπλό και τριπλό συμφωνικό σύμπλεγμα. Μέθοδοι διδασκαλίας φωνημική και εικονογραφική. Οι γονείς, ίσως είναι οι πρώτοι, οι οποίοι αντιλαμβάνονται τις δυσκολίες των παιδιών τους κάνοντας σύγκριση των δεξιοτήτων τους με αυτές των συνομηλίκων ή των αδερφών τους σε ανάλογη ηλικία. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί της προσχολικής και σχολικής ηλικίας όταν είναι ενημερωμένοι και ευαισθητοποιημένοι σε θέματα μ.δ., μπορεί να συμβάλλουν σημαντικά στην πρώιμη διάγνωση και παρέμβαση και τη ψυχολογική ενδυνάμωση των παιδιών και της οικογένειας. Ο έγκαιρος εντοπισμός των μ.δ. από γονείς ή εκπαιδευτικούς συντελεί στην έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση και βοηθάει το μαθητή να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σχολικού προγράμματος. (*) ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Αγαλιώτης, Ι. (2004). Μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά. Αθήνα:Ελληνικά Γράμματα. Καρπαθίου, Ε. Χ. (1987). Δυσλεξία η παιδική ασθένεια του αιώνα μας, 2η έκ. Αθήνα: ΄Ιων . Μάρκου, Σ. (1996) Δυσλεξία, γ' έκ. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Μαυρομάτη, Δ. (1995). Η κατάρτιση ενός προγράμματος δυσλεξίας, Αθήνα: έκδοση συγγραφέα Μπουρσιέ, Α. (1996). Αντιμετώπιση της δυσλεξίας. Αθήνα: Κέδρος. Παντελιάδου, Σ. (2000). Μαθησιακές δυσκολίες και Εκπαιδευτική Πράξη: Τι και γιατί, Αθήνα:Ελληνικά Γράμματα Πόρποδας, Κ. (1993).Δυσλεξία, Αθήνα: Μορφωτική. Στασινός, Δ. (1999).Δυσλεξία και σχολείο, Αθήνα: Gutenberg. (Το άρθρο αυτό της Κας Παπουτσάκη , συντάχθηκε για τον Σύλλογο ΓΟΝ.ΙΣ και δημοσιεύθηκε στις 2010- 9- 6, στον σχετικό Ιστότοπο.) Απόψεις επισκεπτών MaryK67 27 Ιουλίου 2012 - 06:21:04 Καλημέρα σας. Ο γιός μου 12 ετών έχει διεγνωσμένη από το ΚΕΔΔΥ δυσγραφία και δυαορθογραφία. Τώρα θα πάει Α' Γυμνασίου. Υπάρχει νόμος που να μπορεί να απαλλαγεί από τα αρχαία και τουλάχιστον τη δεύτερη ξένη γλώσσα? Ευχαριστώ Καλλιόπη Παπουτσάκη 26 Φεβρουαρίου 2012 - 07:57:21 Θα πρότεινα να συστήσετε στους γονείς να απευθυνθούν σε Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο ή ΚΕΔΔΥ επισημαίνοντας τις ελλείψεις της μαθήτριας προκειμένου να γίνει διάγνωση από διεπιστημονική ομάδα εάν έχει μαθησιακές δυσκολίες και να γίνουν συγκεριμένες προτάσεις για εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης. Δέσποινα 20 Φεβρουαρίου 2012 - 12:57:02 Καλησπέρα, ονομάζομαι Δέσποινα και παραδίδω ιδιαίτερα μαθήματα σε ένα κοριτσάκι Ε' Δημοτικού. Διαβάζουμε για το σχολείο. Παρατήρησα πολλά ορθογραφικά λάθη, πχ το ψάξε το έγραψε ξαψε, δεν τονίζει τις λέξεις και δεν κάνει παραγράφους. Δεν έχει κανένα πρόβλημα στην ανάγνωση και στην απομνημόνευση, ούτε στην εκμάθηση ξένων γλωσσών. Ωστόσο, το παιδί έχει ένα πρόβλημα στο μάτι του (υπερμετρωπία). Θεωρείτε πως θα έπρεπε να συστήσω στους γονείς να εξετάσουν το παιδί για δυσορθογραφία; Αν ναι, πως θα μπορούσα να τους το εκφράσω; Ρανια Εγγλεζάκη 22 Νοεμβρίου 2011 - 00:57:31 ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΣΑΣ, Ο ΓΙΟΣ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ 11 ΕΤΩΝ ΚΑΙ ΦΟΙΤΑ ΣΤΗΝ ΣΤ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ. ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΑ ΟΤΙ ΕΙΧΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ - ΠΕΡΑ ΤΟΥ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΟΥ - ΚΑΙ ΑΠΕΥΘΥΝΘΗΚΑ ΣΤΟ ΠΑΙΔΩΝ ΠΕΝΤΕΛΗΣ ΟΠΟΥ ΔΙΕΓΝΩΣΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΥΣΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ (2 ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΙΝ). ΜΟΥ ΕΙΠΑΝ ΟΤΙ ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΚΑΝΩ ΚΑΤΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ ΑΛΛΑ ΟΤΑΝ ΠΛΗΣΙΑΖΕΙ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΝΑ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΤΕΙ. ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΤΕΙ ΑΚΟΜΗ ΚΑΘΩΣ ΤΑ ΚΕΔΔΥ ΕΧΟΥΝ ΟΥΡΑ ΠΟΛΛΩΝ ΜΗΝΩΝ. ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΖΕΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΚΑΙ ΣΑΣ ΓΡΑΦΩ ΕΙΝΑΙ, ΟΤΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΟΥ Η ΔΑΣΚΑΛΑ ΤΟΥ, Η ΟΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΗΜΕΡΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΥΣΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ - ΕΠΙΜΕΝΕΙ ΚΑΙ ΤΟΥ ΒΑΖΕΙ "ΤΙΜΩΡΙΑ" ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ 5-6 ΦΟΡΕΣ ΝΑ ΤΑ ΞΑΝΑΓΡΑΨΕΙ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ. ΤΑ ΛΑΘΗ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΛΑ ΟΠΩΣ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΤΕ, ΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΦΤΑΣΕΙ ΣΕ ΕΝΑΝ ΑΡΝΗΤΙΣΜΟ ΠΟΥ ΑΡΧΙΖΕΙ ΝΑ ΠΑΙΡΝΕΙ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ. ΝΑ ΣΑΣ ΠΩ ΟΤΙ ΠΕΡΑΝ ΤΗΣ ΔΥΣΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΑΡΙΣΤΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΣΗΜΑΙΟΦΟΡΟΣ. ΕΨΑΞΑ ΝΑ ΒΡΩ ΣΤΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΕΑΝ ΑΥΤΟΣ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΕΙΝΑΙ ΣΩΣΤΟΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΕΚΤΟΣ (ΤΟ ΝΑ ΓΡΑΦΕΙ 5 ΦΟΡΕΣ ΤΟ ΚΑΘΕ ΛΑΘΟΣ), ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΒΡΗΚΑ ΚΑΤΙ, ΚΑΙ ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΦΤΑΣΕΙ ΤΟ ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΜΑΣ ΣΤΟ ΚΕΔΔΥ, ΘΑ ΕΚΤΙΜΟΥΣΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΤΗΝ ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΑΣ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΩ ΤΗΝ ΔΑΣΚΑΛΑ ΝΑ ΚΙΝΗΘΕΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΝΑ ΤΟΝ ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ ΑΝΤΙ ΝΑ ΤΟΝ ΑΠΟΘΑΡΡΥΝΟΥΜΕ. ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΘΕΡΜΑ ΕΓΓΛΕΖΑΚΗ ΡΑΝΙΑ Καλλιόπη Παπουτσάκη 23 Αυγούστου 2011 - 04:04:21 Απαντώντας στην κ. Μαριάνθη θα της πρότεινα να απευθυνθεί στο ΚΕΔΔΥ. Να γίνει διάγνωση και αξιολόγηση και να προταθούν τρόποι παρέμβασης. Μπορώ να σας στείλω τη λίστα των Δημόσιων Κέντρων Διαφοροδιάγνωσης και Υποστήριξης ή των Ιατροπαιδαγωγικών Κέντρων. Προτείνουμε τα δημόσια Κέντρα γιατί στο σχολείο ζητάνε διάγνωση μόνο από αυτά για να παρακολουθήσουν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες το τμήμα ένταξης ή να απαλαχθούν από τις γραπτές εξετάσεις στο Γυμνάσιο εάν η διάγνωση προτείναι κάτι ανάλογο. Ότι άλλο θέλετε είμαι στη διάθεσή σας. Καλλιόπη Παπουτσάκη 22 Αυγούστου 2011 - 00:57:59 Καλλιόπη Παπουτσάκη Απαντώντας στην κ. Εύα θα της πρότεινα να αξιολογήσει τα αποτελέσματα της εφαρμογής της συγκεκριμένης μεθόδου στο γιο της. Με την εφαρμογή της συγκεκριμένης μεθόδου έχει δει θετικά αποτελέσματα; Η μέθοδος Fernald αναπτύχθηκε στη δεκαετία του ΄20 από τη Fernald στο Κλινικό Σχολείο του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας. Απέβλεπε στην αντιμετώπιση ποικίλων μαθησιακών αναγκών του παιδιού τυπικής νοημοσύνης, με έμφαση στις σοβαρές αναγνωστικές δυσκολίες. Στην παρέμβαση χρησιμοποιούνται κιναισθητικές μέθοδοι (π.χ. ανίχνευση των λέξεων με την άκρη των δαχτύλων) και δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στον επαναπροσδιορισμό του μαθησιακού κλίματος ώστε να παρέχονται εμπειρίες που προκαλούν ευχάριστες συναισθηματικές αντιδράσεις. Στις παρεμβάσεις των μαθησιακών δυσκολιών οι τεχνικές και στρατηγικες αντιμετώπισης επιλέγονται μετά από την αξιολόγηση του μαθητή από τη διεπιστημονική ομάδα του ΚΕΔΔΥ ή ενός Ιατροπαιδαγωγικού Κέντρου. Θα πρότεινα να αξιολογηθεί ο μαθητής από το ΚΕΔΔΥ, εάν έχει αξιολογηθεί θα σας έχουν προτείνει τρόπους παρεμβάσεων. Στην αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών τα προγράμματα είναι εξατομικευμένα και καταρτίζονται ανάλογα με τις εκπαιδευτικές ανάγκες του παιδιού. Συνήθως εφαρμόζονται ποικιλία μεθόδων και τενικών. Η δημιουργία ευχάριστου μαθησιακού κλίματος και η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης του μαθητή που προτείνεται από τη μέθοδο Fernald είναι από τις βασικές επιδιώξεις κάθε ειδικού παιδαγωγού κατά τη διάρκεια των συνεδριών παρέμβασης. marianthi 12 Μαρτίου 2011 - 20:35:52 exo ena gio 12 xronon pou exi polla apo auta pou anaferete xriazome ena daskalo idiko stis mathisiakes diskolies na ton diabazi an mporite peste mou pou mporo na apeftintho euxaristo.menoume ston alimo exoume.kani idikes eksetasis sto doksiadi . ευα 23 Φεβρουαρίου 2011 - 07:37:37 αγορακι 12 ετων με δυσορθογραφια!προταθηκε η μεθοδος fernald!τι προτεινετε να κανω πρακτικα? Καλλιόπη Παπουτσάκη 1 Φεβρουαρίου 2011 - 14:35:21 Απαντώνατς στην κ. Μαρία θα σας πρότεινα να συζητήσετε με τον εκπαιδευτικό του σχολείου σας και τον ειδικό παιδαγωγό στο τμήμα ένταξης εάν διαθέτει το σχολείο. Στη συνέχεια θα μπορούσατε να κάνετε μια αίτηση στο ΚΕΔΔΥ που ανήκετε γεωγραφικά (το σχολείο που φοιτά το παιδί θα σας ενημερώσει) με σκοπό την αξιολόγηση . Τα ΚΕΔΔΥ είναι Κέντρα Διφοροδιάγνωσης και Υποστήριξης και είναι δημόσιοι φορείς. Γίνεται αξιολόγηση σε εξατομικευμένο επίπεδο και στη συνέχεια συντάσσεται μια έκθεση στην οποία αναφέρεται η διάγνωση και υποδείξεις για υποστήριξη και παρέμβαση. Ότι άλλο θέλετε είμαι στη διάθεσή σας. Μαρια 29 Ιανουαρίου 2011 - 18:33:12 Aγορακι με μεγαλη αργοπορια στην αναγνωση και μελετη καλος σε ορθογραφια και μαθηματικα.Η αργοπορια μερικες φορες ειναι εξοντωτικη.Τωρα Β Δημοτικου αλλα πηγε πεντε ετων και εννεα μηνων σχολειο.


Τα δικά σας σχόλια

Ο ΓΟΝ.ΙΣ. δημοσιεύει όλα τα σχόλια που αναρτούν οι επισκέπτες και είναι σχετικά με το περιεχόμενο της συγκεκριμένης ιστοσελίδας Δεκτές είναι οι όλες οι απόψεις, ακόμη και όσες είναι αντίθετες με την φιλοσοφία, την εμπειρία και την γνώση του ΓΟΝ.ΙΣ. Όμως διατηρούμε το δικαίωμα να απορρίψουμε όσα σχόλια περιέχουν συκοφαντικό ή υβριστικό περιεχόμενο, καθώς και όσα σχόλια συστηματικά υποθάλπτουν το έργο του ΓΟΝ.ΙΣ.







Ακολουθήστε μας...


210 3251850

697 2755552

info@gonis.org.gr